Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Sunday, January 13, 2008

Lawatan Ke Ladang Ternakan Gaing


Sabtu 12 Januari 2008 yang lalu aku mengunjungi Ladang Ternakan Gaing yang terletak di Pedas, Negeri Sembilan. Kedatangan aku dan keluarga telah disambut mesra oleh Pengusaha Ladang Ternakan Gaing iaitu Sdr Hafez dan Sdr Amran pada petang Sabtu itu.

Kedua-dua anak muda tersebut amat ramah dan ringan mulut ketika memberi penerangan tentang perjalanan mereka didalam memulakan dan menguruskan ternakan dengan dibantu oleh ayah Sdr Hafez yang telah berpencen dari Pasukan Polis.

Sdr Hafez sangat beruntung kerana memiliki tanah sendiri (tanah pusaka). Tambahan pula ladang tersebut memiliki sebuah anak sungai yang amat berguna sebagai sumber utama air untuk tujuan pembersihan dan penyiraman terhadap tumbuh-tumbuhan seperti rumput napier dan sebagainya.

Mereka memiliki sebuah kandang lembu (fidlot) yang boleh memuatkan kira-kira 100 ekor lembu pada satu-satu masa dan dibahagikan kepada 4 compartments (petak), padang ragut dan kawasan tanaman rumput napier.

Mereka yang telah melepasi tempoh empat tahun didalam penternakan ini bukan sahaja memiliki Kandang Lembu yang diternak secara Fidlot (Feedlot), malahan sedang mulakan ternakan sampingan seperti kambing, ayam dan itik secara kecil-kecilan. Ketika kedatangan aku, ternakan lembu mereka telah banyak berkurangan kerana telah banyak diborong ketika Hari Raya Korban yang lalu.

Aku sempat juga berbincang dengan Sdr Hafez berkenaan dengan Perkhidmatan Trading yang mana ternakan yang diletakkan di tempat beliau akan diuruskan sepenuhnya oleh mereka dan bayaran sewaan dikira secara harian/bilangan ternakan. Mereka juga mempunyai seorang pekerja yang turut tinggal di Ladang Ternakan tersebut.

Selain daripada itu, mereka telahpun memulakan tanaman rumput napier di tanah seluas hampir 2 ekar bersebelahan dengan ladang ternakan tersebut bagi menampung keperluan makanan ternakan lembu memandangkan harga makanan (pallet) terlalu tinggi pada ketika ini (hampir RM40/= satu beg)

Kunjungan aku hampir 2 jam itu amat berguna untuk aku menimba ilmu di dalam bidang penternakan ini. Sdr Hafez juga mempelawa aku untuk berkunjung lagi ke Ladang Tenakannya pada masa akan datang untuk sama-sama di dalam penternakan ini.

Jutaan terima kasih yang tidak terhingga di atas kesudian Sdr Hafez dan Sdr Amran yang telah banyak meluangkan masa, memberikan penerangan dan berkongsi pengetahuan dan pengalaman mereka di dalam bidang penternakan ini.

Wassalam.
Mamat Chokia.




No comments: