Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Saturday, November 06, 2010

Majlis Graduasi MRSM Kepala Batas 2010




Hari ini 6hb November 2010, aku menghadiri majlis Graduasi MRSM kepala Batas Pulau Pinang 2010 yang diadakan buat kali ketiga di kampus Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas Pulau Pinang.

Aku dan keluarga termasuk 2 orang anak abang aku (menunaikan haji ke Mekah) bertolak dari Puchong seawal jam 12:00 tengah malam walaupun pada awalnya aku merancang untuk bertolak jam 3 pagi. Memandangkan pada hari tersebut, rumah aku black-out sejak petang tersebut, maka adalah lebih baik aku bertolak awal, sebab kalau kalau nak tidur dulupun, pasti akan kepanasan sebab tak ada elektrik.

Walaupun TNB dah baiki kerosakan, namun rumah aku sahaja yang masih bergelap....puncanya kerosakan pada Main Switch (32A). Nak dijadikan cerita, puas aku mencari kedai yang jual Main Switch termasuk pasaraya.....namun tak berhasil, sebab masa tu dah pukul 9:00 malam....

Perjalanan ke MRSM Kepala batas mengambil masa lebih kurang 4 jam hingga 4 1/2 jam dari Puchong dengan kelajuan 120km/jam. Ada juga tersampai 140-150km/h. Aku sampai awal dan sempat berehat di hentian rehat Sungai Juru.

Sambil tu berbual dengan beberapa anggota polis di kebetulan berehat di tempat yang sama. Mereka dari IPD Kuantan dan dalam perjalanan ke Kedah-Perlis untuk misi bantuan banjir.

Sepanjang perjalanan, apa yang aku perhatikan, memang bas-bas ekspres dipandu dengan cukup laju, melebihi daripada had yang dibenarkan. Mungkin diaorang ni tak serik-serik lagi kot....

Majlis graduasi yang bermula jam 8:30 pagi dan berakhir sekitar jam 11:30 pagi ini telah disempurnakan oleh ADUN Pinang Tunggal, YB Dato' Haji Roslan bin Saidin.

Aku dan keluarga amat berbangga dengan kejayaan anak aku yang berjaya meraih pointer melebihi 3.5 yang melayakkannya untuk mendapatkan Graduasi kelas Pertama dan menerima anugerah cemerlang (akademik) bersama 39 pelajar lain daripada sejumlah 206 pelajar tingkatan 5, sepanjang 2 tahun di MRSM Kepala Batas ini.

Sempat juga aku berjumpa dengan guru Home-Room anak aku iaitu Cikgu Syarnizal untuk mengucapkan ribuan terima kasih disamping peranan beliau sebagai guru penjaga kepada anak aku di MRSM Kepala Batas ini.

InsyaAllah, anak aku bersama 206 pelajar MRSM Kepala Batas ini dan seluruh pelajar di Malaysia akan mula menduduki peperiksaan SPM pada 23hb November 2010 ini. Mudahan mereka akan beroleh kejayaan yang cemerlang di dalam SPM 2010.

Selepas tamat majlis dan jamuan makan tengahari yang disediakan oleh pihak MRSM, aku sempat juga melencong ke Pekan Kepala Batas mencari Main Switch (32A). Alhamdulillah, dapat RM12.00 seunit. sampai di rumah nanti aku akan gantikan sendiri, sebab elektrik dah memang background aku.

Dari Pekan Kepala Batas jam 1:30 petang dan tiba di rumah lebih kurang jam 6:00 petang. Lebih lama sebab, banyak kali berhenti rehat....

Antaranya di Hentian Rehat Bukit Gantang (beli buah-buahan la tu),...Ipoh .... dan Hentian Rehat Behrang (pekena Mee Kari kesukaan aku) .....letih....memang dah begitu....demi untuk pelajaran anak.

Pernah juga pada Disember 2005 yang lalu jam 3:00 pagi aku memandu dari Puchong ke Kuantan untuk ke Pejabat Pelajaran Negeri Pahang perihal permohonan penempatan anak aku... Alhamdulillah, semuanya berbaloi...untuk anak-anak.


Majlis Graduasi MRSM Kepala Batas













No comments: