Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Wednesday, July 25, 2007

Nostalgia Pertanian

Masa bersekolah di dalam Darjah 5 pada tahun 1979 di Sekolah Kebangsaan Menggong, Alor Gajah, Melaka, aku mula berjinak-jinak dengan pertanian. Masa tu setiap pelajar diwajibkan mengusahakan "sebatas" tanaman. Tak kiralah apa jenis tanamanpun. Ada yang tanam jagung, kangkung dan sebagainya. Aku pilih tanaman cili. Setiap pagi, sebelum waktu sekolah bermula seawal 7:15 pagi aku dah sampai ke sekolah yang jauhnya lebih kurang 5KM dari rumah. Abah yang hantar aku dan Abang aku (Angah) dengan motosikal. Tiap-tiap pagi sebelum kelas bermula, aku akan jengah tanaman aku dahulu. Memang cikgu ajar supaya setiap pagi sebelum matahari memancar, kenalah siram pokok cili tersebut dengan.... heh..heh.. air kumbahan dari tandas sekolah. Mula-mula memang geli jugak. Tapi lama-kelamaan dah jadi lali. Aku gunakan pencedok yang diperbuat daripada tin susu dan kayu sepanjang kira-kira 6 kaki.

Aku memang jaga betul hinggakan pokok cili (kira-kira 10 pokok) aku itu mendapat pujian dan contoh kepada kawan-kawan aku yang lain. Aku masih ingat lagi Cikgu Kamal dan Ustaz (aku lupa plak namanya...) puji sakan pasal tanaman pokok cili aku di hadapan murid-murid yang lain. Kembang hidung...dibuatnya. Malahan aku mendapat jolokan pekebun contoh di kalangan murid-murid yang lain kerana tanaman aku menjadi dan segar bugar.


Sekali tu, masa cili aku dah mula boleh dipetik, aku cadang nak beri kepada Uztaz tersebut...Aku dah pesan kepada kawan aku Faris untuk tolong berikan kepada Ustaz.
"Faris..balik sekolah nanti, boleh tolong aku bagi cili yang aku tanam kepada Ustaz" ujarku. "Boleh..." sahut Faris tanda bersetuju, sebab aku janji nak bagi dia jugak.
Akupun petik cili tersebut dan bungkuskan dengan kertas surat khabar. Masa tengah membungkus, sekali tu ada..la seorang kawan aku (Fauzi namanya) datang.
"Jom kita pekena si Faris nak.."bisik Fauzi kepada aku.
"Boleh gak..."balas aku lagi.

Kamipun mula membungkus cili tersebut. Satu bungkusan kami isikan dengan cili untuk diberikan kepada Ustaz dan satu bungkusan lagi kami taruh kapur tulis untuk pekena si Faris tu. Bila dah siap bungkus kemas-kemas..akupun serahkan kepada Faris sambil berpesan..."Yang ini untuk kau..dan yang ini (aku tandakan) untuk Ustaz. Jangan tukar tau..." beritahu aku kepada Faris sambil diperhatikan oleh Fauzi.

Farispun beredar pulang sambil membawa 2 bungkusan tersebut menuju ke rumah Ustaz yang letaknya lebih kurang 100 meter dari sekolah.
Beberapa minit lepas tu, tak semena-mena aku tersentak."Ehh..betul ke aku cakap kat Faris tadi..sepatutnya yang bertanda tu untuk dia dan yang tak bertanda tu untuk Ustaz...Alamakkkkkk, aku salah cakap!!!" matilah aku....kalau dia bagi yang bertanda itu berisi kapur....apa aku nak jawab pada Ustaz nanti...

Esoknya...pagi-pagi lagi aku dah pergi jumpa Ustaz. Aku jelaskan keadaan yang berlaku yang mana aku nak main-main dengan Faris...Apa lagi, marah le Ustaz tu..."Awak nie...isteri saya terkejut dan marah-marah sebab bungkusan tu berisi kapur tulis..
Apalagi, "Saya mintak banyak-banyak maaf, Ustaz.Lain kali saya tak buat lagi" rayu aku, sebab takut jugak kalau kena pelempang dengan Ustaz. Nasib baik Ustaz terima maaf aku. Lepas tu, masa rehat, aku terus pergi petik cili dan bungkuskan untuk Ustaz. Aku cakap "yang ini betul-betul Ustaz".
"Terima kasih" balas Uztaz.

Kenangan itu cukup letak di dalam kenangan aku sampai ke hari ini. Aku tak tahu samada Ustaz tu masih ada atau telah meninggal dunia. Sebab beberapa tahun selepas tu, beliau bertukar ke sekolah yang lain.

Si Faris pulak, lama betul aku tak jumpa dia selepas aku melanjutkan pelajaran ke Sekolah Menengah Teknik Bukit Piatu pada 1984. Dengar cerita, diapun dah berpindah ke tempat lain mengikut ibubapanya..Teringin rasanya kalau dapat berjumpa dengan dia semula.

Dalam buku rekod sekolah rendah aku ada tercatit kecenderungan aku sebagai "Berkebun". Aku masih simpan hingga ke hari ini. Setiap kali meneliti buku rekod tersebut, kenangan ini pasti akan menjelma. Kelakar jugak.


No comments: