Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Tuesday, January 08, 2008

Akuarium Taman Tasik Shah Alam


Memandangkan tak tahu nak ke mana pada hari minggu lepas 6 Januari 2008, maka aku mengajak keluarga aku jalan-jalan sekitar Shah Alam. Kami singgah di Akuarium Shah Alam yang terletak di Taman Tasik Shah Alam. Rasanya dah setahun lebih sejak aku kali pertama aku melawat tempat tersebut.

Kalau dulu, tempat pameran ikan di dalam tempat khas yang boleh dilihat secara pandangan sisi belum siap sepenuhnya. Tetapi kedatangan kami kali ini amat berbaloi kerana kesemuanya telah siap sempurna termasuk seekor burung merak yang pada ketika kami tiba telah mengembangkan bulunya. Memang cantik sekali aksi burung merak tersebut.

Di bahagian luar (pintu masuk) ada diletakkan pelbagai spesis ikan seperti Ikan Kap dan juga Arowana. Memang besar saiznya, rasanya dalam 30~40kg setiap ekor ikan arowana tu.

Kami dapat melihat pelbagai spesis ikan-ikan peliharaan dan juga spesis ikan sungai seperti Temoleh, Jelawat, Baung, Kelisa dan lain-lain lagi. Termasuk juga spesis ikan Pari. Banyak juga akuarium yang ditempatkan disitu, rasanya tak kurang daripada 30 akuarium.

Yang bagusnya tempat ini selain masuk adalah PERCUMA, mereka juga ada menjual ikan-ikan tersebut dan juga aksesori penjagaan ikan hiasan. Semuanya ada belaka...

Bila melawat tempat macam ni, mulalah timbul semu
la minat aku untuk memelihara ikan hiasan. Tapi nak menyelenggara tu..la yang jadi masalahnya...Dah puas aku memelihara ikan hiasan ni. Akuarium aku dah lama aku hantar balik kampung kat Melaka. Nantilah, kalau ada rumah sendiri, aku memang nak beli sebuah akuarium.

Wassalam.
Mamat Chokia.




No comments: