Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Sunday, November 21, 2010

Khatan Anak Lelaki Aku




Alhamdulillah, hari ini 21hb November 2010, aku telah selamat menguruskan khatan untuk anak lelaki aku yang berusia 10 tahun (tahun 4, sekolah kebangsaan) di sebuah klinik swasta di Puchong Indah, Puchong, Selangor.

Untuk majlis berkhatan ini, anak aku mendapat giliran yang ke-7, iaitu paling akhir.... pergh... legaaa. Tambahan pula, anak-anak yang akan berkhatan tidak akan berkumpul beramai-ramai, sebab dikhuatiri akan mengganggu emosi sesama mereka... Buatnya yang pertama dah melolong kuat, apa hal pulak yang sedang menunggu kat luar bilik.... mesti semua kecut perut...

Proses khatan ini mengambil masa selama lebih kurang 40 minit bersama tok Mudim dan pembantunya. Sebagai ayah, aku terpaksalah juga menemaninya walaupun aku memang alah kepada darah....

Sebelum bermulanya khatan, Tok Mudim dan anak aku berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. diikuti dengan bius. Biasanya bab bius inilah yang paling tidak digemari oleh sesetengah anak-anak kerana kesan tusukan jarum walaupun ianya tak sesakit manapun.

Inilah yang benar-benar menguji kesabaran kita. Namun begitu, syukur aku dapat melaluinya dengan tenang sambil berbual dengan Tok Mudim bagi menghilangkan rasa takut pada anak aku. Mulalah keluar semua.... nak apa, je cakap, ayah tunaikan..... masa tu la.... nasib baik anak aku tak minta yang bukan-bukan. Cuma dia nak aku belikan Controller PlayStation (PS2)... So lepas khatan tu akupun belikan di Pasaraya Hero... wireless lagi...

Alhamdulillah, semuanya telah selesai bagi aku menjalankan apa yang perlu aku lakukan sebagai seorang ayah... cuma majlis Aqiqah sahaja yang belum dijalankan. InsyaAllah, kambing 2 ekor dahpun ditempah untuk majlis yang dijangkakan pada penghujung Disember 2010 ini, iaitu sesudah peperiksaan SPM tamat.

Teringat aku sewaktu aku sendiri berkhatan bersama-sama dengan 2 orang abang aku pada tahun 1977 yang lalu di mana tiada kemudahan seperti sekarang ini. Namun begitu, kemeriahan dahulu jauh berbeza seperti sekarang. Kalau dahulu, anak-anak yang berkhatan seperti pengantin baru, diberikan layanan yang cukup istimewa... (sekarang ada la juga yang dikenali dengan Khatan Perdana... Khatan Beramai-ramai dsb.) Dan yang paling aku tak gemar masa berkhatan duhulu ialah kemuncak majlis berkhatan tersebut. Bukan sebab sakit (memang tak sakit sangat pun..), tapi sebab terlalu banyak mata-mata yang memandang dan mengintai kita dari celah-celah tingkap dan dinding kayu.... Perghhh..... malu lah......

Aku amat bersyukur dan berterimakasih kepada ayah aku yang memang mengambil berat tentang aku semasa menjalani proses pantang... lebih kurang 2 minggu jugak, baru betul-betul baik ..... Kalau bab masakan, memang mak akulah yang sentiasa memastikan aku dan abang-abang aku makan berpantang.

Namun itu semua telah berlalu, dan kini giliran aku pula untuk memastikan anak aku mendapat yang terbaik.

Berkhatan







No comments: