Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Tuesday, July 24, 2007

Nostalgia Ternakan

Masa aku dan keluarga tinggal di Felda Machap pada sekitar 1970an, di sebelah rumah kami ada sebuah reban ayam yang memang besar lebih kurang 20'x30' milik nenek aku. Banyak ternakan dibelanya termasuk ayam dan itik "serati". Disamping tu ada juga sebuah lagi reban ayam daging sebesar 10'x10' behampiran dengan reban induk tadi. Setiap hari aku ditugaskan oleh nenek aku untuk memberi makan kepada kesemua ternakan tersebut. Paling best sekali bila masa memberi makan kepada ternakan tersebut. Banyak...jumlahnya mencecah 60 ~ 80 ekor (masa tu jumlah ini dah kira banyak dah...). Paling best bila mak aku buat masakan kegemaran kami sekeluarga iaitu ayam masak halia...terutamanya kalau ayam kampung. Untuk keluarga kami seramai 11 orang memang setakat 2 ekor ayam memang tak cukup sekali masak.

Sekitar tahun 1998 yang lalu, bila mana aku menyewa rumah di Kg. Baru Batu 14, Puchong,Selangor di belakang rumah aku ada sebidang tanah yang kosong (Masa tu , memang dipenuhi oleh semak-samun). Aku pakat dengan isteri untuk membuat sebuah reban ayam. "Sayang juga, kalau ada lebihan makanan, takkan nak buang macam tu je...rezeki tu..." ujar aku kepada isteri. Lepas bincang punya bincang, kami sepakat nak usahakan tanah di belakang rumah setelah kami minta izin daripada tuan rumah dan tuan tanah.

Kami dirikan sebuah reban ayam berpagar dan beratapkan zing seluas 22'x22'. Mak aku bekalkan beberapa ekor ayam kampung untuk dijadikan baka. Sementara itu, aku beli ayam baka kacukan Ayam Perancis sebanyak 20 ekor dengan harga RM1.50 seekor dari PKPPS. Baka ini aku pilih kerana saiznya yang besar boleh mencecah sehingga 3 kg. Pusingan pertama, memang aku niat nak sedekahkah kepada jiran-jiran sekeliling. Tah macam mana, pagi tu, bila aku bangun pada pagi Jumaat, isteri aku beritahu bahawa pintu reban ayam terbuka. Ayam-ayam aku hilang!!!...kena curi. Punyalah hampa...tak boleh nak cakap, sebab masa tu ayam tersebut dah boleh dikorbankan..Apa nak buat, dah tak ada rezeki kami.

Alhamdulillah, ayam kesayangan aku yang bernama "Jantan" tidak dapat di ambil oleh pencuri tersebut. Aku memang sayang si Jantan. Kalau aku lepaskan dia pada waktu siang hari....walau sejauh manapun dia pergi merayau, bila aku teriak..Jantannn....Jantannnn...pasti dia akan berlari ke arah aku. Tiap-tiap pagi sekitar jam 7 pagi, pasti si Jantan dah terpacul depan pintu rumah sambil mengetuk-ngetuk pintu rumah dengan paruhnya itu.


Anak-anak aku termasuk isteri aku pasti takut bila nak bagi makan pada ayam-ayam tersebut. Apa taknya...si Jantan pasti tunggu depan muka pintu reban...Dia pasti seolah-olah hendak mematuk-matuk kaki mereka. Tapi yang peliknya, bila masa aku beri makan, si Jantan bermanja-manja pulak kat kaki aku....Mana-mana ayam lain yang bergaduh ketika makan, pasti kena terkam dek si Jantan....

Sekali tu, beberapa minggu selepas ayam aku di curi (masih ada beberapa ekor), pada suatu malam aku dikejutkan pada tengah malam (jam 2 atau 3 pagi) dengan bunyi seolah-olah orang sedang meraung-raung diselang seli dengan bunyi anjing berhampiran dengan pintu rumah aku. Aku dan isteri bingkas bangun mencari lampu suluh dan sebatang kayu sebagai senjata...sebab hati aku dah tak sedap mendengarkan bunyi tersebut...Aku intai dari tingkap dapur...Kelibat beberapa ekor anjing sedang mengerumun satu objek...Aku suluh....Ya Allah....si Jantan sedang dikerjakan oleh beberapa ekor anjing.

Lantas aku bingkas buka pintu dapur dan sergah sambil membaling kayu ke arah anjing...anjing tersebut. Apa lagi, kumpulan anjing (lebih dari 3 ekor) tersebut bertempiaran lari...Aku terus menuju ke arah si Jantan sambil meneriak..." Jantan...Jantan....". Aku lihat si Jantan sedang menyelimut kepala dan ekornya kedalam kepaknya....Lantas aku belek-belek untuk melihat kalau-kalau ada anggota si Jantan yang cedera atau patah. Alhamdulillah....tidak satupun luka yang aku temui pada anggota si Jantan...Aku periksa reban ayam, tidak seekorpun ayam yang lain mati. Terima kasih, Jantan...kerana menyelamatkan ayam-ayam yang lain, walaupun hampir mengorbankan nyawanya sendiri.

Sejak hari itu, aku semakin bertambah-tambah sayang pada si Jantan. Aku bilang pada isteriku,"Abang takkan korbankan (sembelih) si Jantan...biarlah dia mati kerana ajalnya sendiri. Hampir menitis airmata aku setiap kali mengenangkan sepanjang si Jantan masih hidup. Pengorbanannya....mempertahankan ayam-ayam lain daripada daripada serangan anjing...serangan biawak....ular dan sebagainya. Terlalu panjang rasanya untuk aku coretkan kenangan itu.

Seminggu sebelum hayat si Jantan berakhir, ia seolah-olah memberitahu aku...akan ajalnya dah semakin tiba...aku beri ubat yang di bekalkan oleh PKPPS ...Namun selepas pulih beberapa hari selepas itu...si Jantan kesayangan aku telah pergi buat selama-lamanya....Menitis airmata..ketika aku kuburkannya bersebelahan dengan tapak rumah yang aku diami sekarang ini. Sejak dari itu, aku seolah-olah telah putus harap untuk menternak lagi...kerana tak sanggup rasanya dan terlalu sukar untuk mencari pengganti seperti si JANTAN aku ini. Selepas itu, reban ayam yang aku buat sendiri itu aku beri kepada mak cik (arwah) tuan tanah. Dia memang berminat dengan reban ayam aku ni...Cantik....kemas...dan kukuh. Jiran-jiran yang lain tolong angkat beramai-ramai untuk dipindahkan ke belakang rumah mak cik tersebut.

No comments: