Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Monday, December 17, 2007

Selamat Pengantin Baru-Saraya


Semalam, 16 Disember 2007 aku menunaikan jemputan rakan sepejabat yang melangsungkan perkahwinannya di Kampung Sungai Lui, Hulu Langat, Selangor Darul Ehsan.

Perjalanan aku sekeluarga, Kamariah, Suwaya, Wahid dan anak-anaknya dari Puchong seawal jam 11:00 pagi. Kami menggunakan Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP) menghala ke Kajang dan kemudian memasuki Lebuh Raya SILK seterusnya Lebuh Raya Grand Saga sebelum sampai ke persimpangan Balai Polis Batu 11. Daripada congakan aku kesemua bayaran TOL berjumlah RM5.50 walaupun terlalu tinggi, namun kami tidak menghadapi masalah kesesakan kerana tidak memasuki Bandar Kajang yang terkenal dengan masalah kesesakan itu. Tambahan pula, aku memang nak survey Lebuh Raya SILK tersebut yang belum pernah aku lalui sebelum ini.

Kami sampai seawal jam 12:30 tengahari, ketika itu jemputan telah agak ramai yang tiba. Ayah Saraya menyambut ketika itu. Kami di pelawa untuk makan di khemah tetamu. Aku lihat ada 2 jenis nasi iaitu nasi putih dan nasi beriani. Lauk pula ada beberapa jenis seperti daging berkuah, rendang daging, ayam goreng, sambal buah, papadom (betul ke eja...) dan ulam seylon dan buah tembikai sebagai pencuci mulut. Boleh tahan masakannya...kalau tak masakan aku bertambah 2 kali.

Sambil kami menjamu selera, Kek Pengantin yang dibawa oleh Suwaya setinggi 2 tingkat itu diletakkan di hadapan meja untuk Pengantin Makan Beradab. Sempat jugak Kamariah dan Suwaya bergambar bersama dengan kek yang di bawanya itu.

Selepas itu kami terus berjumpa dengan Saraya di bilik persalinannya. Isteri aku, Suwaya dan Kamariah masuk ke bilik persalinan yang mana Saraya sedang bersiap untuk majlis persandingan pada hari itu. Aku taklah masuk ke dalam bilik. Segan.. Aku dan Wahid cuma menunggu di luar rumah.

Aku ucapkan Selamat Pengantin Baru kepada Saraya. Ini merupakan perkahwinan kedua beliau setelah perkahwinan pertamanya berakhir dengan perpisahan. Semoga jodoh beliau dengan suaminya sekarang akan berkekalan hingga ke akhir hayat. InsyaAllah.

Kami meninggalkan majlis tersebut untuk mandi-manda di Air Terjun Sungai Congkah yang terletak lebih kurang 15 minit perjalanan dari rumah Saraya.


Wassalam.




No comments: