Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Monday, December 17, 2007

Perkelahan di Sungai Congkak


Selepas memenuhi undangan Majlis Perkahwinan Saraya pada 16 Disember 2007 yang lalu, Aku sekeluarga, Kamariah, Suwaya dan suaminya Wahid dan anak-anaknya mempunyai rancangan untuk mandi-manda di Air Terjun Sungai Congkah yang terletak di Hulu Langat, Selangor.

Kami tiba di tempat perkelahan yang terkenal di kalangan penduduk Lembah Klang itu kira-kira jam 1:30 petang. Aku sebagai jurupandu mencari-cari tempat yang sesuai untuk budak-budak mandi manda. Lokasi yang kami temui agak bagus dan tempat meletak kereta juga amat hampir dengan tempat tersebut.

"Bang, nak sewa pondok tak", tegur seorang lelaki bilamana aku turun dari kereta.
"Berapa ringgit, kat mana tu", balas aku acuh tak acuh je
"RM 5 bang, kat belah bawah sana", jawab lelaki tersebut.
"Tak palah...jauh tu", jawab aku lagi.
"Kena bayar parking RM3, bang", sambung lelaki tersebut.
"Hai...kat tepi jalanpun kena bayar parking jugak ke?", tanyaku lagi kehairanan.
"Duit kutip sampah...dan lain2 lagi, bang", balas beliau lagi.
"Nak buat macam mana, bayar je lah..." jawab aku sambil menghulurkan bayaran parking.

Masa tu anak-anak aku dan anak-anak Wahid dah tak sabar untuk mandi-manda. Masing-masing dah bersiap dengan pakaian mandi. Suwaya dan Kamariah memang nak mandi, tapi yang jadi masalahnya kat mana nak bersalin pakaian? Aku suruh je diaorang bersalin dalam kereta aku, sebab cermin kereta yang agak gelap, maka mungkin penglihatan dari luar tak begitu nampak ketika mereka bersalin nanti. Perbualan kami diperhatikan oleh seorang lelaki dari seberang jalan, lantas beliau menuju ke arah aku sambil menghulurkan tangan untuk bersalam.

"Kamarol", kataku sambil menghulurkan tangan.
"Anas", jawabnya perlahan.
"Salin pakaian kat dalam khemah tu", pelawa beliau sambil menunjukkan kearah sebuah khemah.
"Tak pelah bang...", jawab aku perlahan.
"Boleh....tak de sapapun dalam khemah tu", pelawa lelaki itu lagi.

"Terima kasih banyak-banyak, bang" balas aku sambil menyuruh Kamariah dan Suwaya bersalin pakaian di dalam khemah lelaki tersebut.

Sambil mereka bersalin, aku dan isteri aku berbual-bual dengan lelaki tersebut yang bernama Anas bersama dengan isteri beliau yang menghadapi masalah "stroke". Dah banyak tempat yang beliau bawa berubat termasuk berendam dengan "air kolam panas" dan Alhamdulillah ianya telah menampakkan tanda-tanda akan sembuh.

Sambil itu, Kamariah, Suwaya dan anak-anaknya serta anak-anak aku sambil ditemani oleh Wahid telah mula mandi-manda di air terjun tersebut. Bukan main seronok lagi mereka berendam di dalam air. Wahid pulak kerana tak bawa pakai mandi, terpaksalah hanya memerhatikan mereka yang mandi-manda. Selang beberapa ketika, aku meninggalkan isteri aku dan Abg Anas dan isterinya berbual-bual kerana aku jugak nak rasa mandi air terjun.

Kami leka mandi-manda dari jam 1:30 petang hingga lewat 2:30 petang. Sambil tu, Suwaya belanja ais krim, walaupun aku belum baik dari batuk, makan jugak....Kemudian sekitar jam 2:30 petang, kami mula bersiap-siap untuk pulang memandangkan kedua abah dan ibu aku akan berkunjung ke rumah aku di Puchong petang itu.

Selepas bersalam dengan Abg Anas dan isterinya, kami terus pulang. Kali ini aku menggunakan laluan dari TOL Grand Saga menghala ke Seri Kembangan dan terus ke Puchong. Perjalanan balik kali ini hanya bayar TOL sebanyak RM2.50 sahaja, tidak seperti perjalanan pergi yang mana bayarannya adalah RM5.50. Jimat separuh tu....

Apabila tiba di rumah, abah dan mak aku ditemani oleh 2 orang adik telah terlebih dahulu sampai. Mereka baru sahaja menghantar adik perempuan aku yang belajar di UNISEL.

Suwaya dan Kamariah kemudiannya pulang ke rumah masing-masing sekitar jam 6:00 petang. Kami merancang untuk berkelah sekali lagi dengan membawa persediaan yang lebih baik seperti makanan, barbeque dan sebagainya. InsyaAllah ada kesempatan yang akan datang, kami akan berkunjung lain samada di Sungai Congkak, Sungai Gabai ataupun Sungai Tekala.

Wassalam.




No comments: