Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Tuesday, September 25, 2007

Kejadian Buli di Sekolah Anak Aku



Hari ini (25 September 2007) aku terima sms daripada anak aku yang bersekolah di SMK Seri Bentong, Karak, Pahang Darul Makmur kira-kira jam 9:29 malam yang berbunyi "Ayah, call balik. Segera". Aku yang mengesyaki ada sesuatu yang tak kena berlaku, lantas segera menelefon nombor tersebut iaitu nombor telefon Cikgu Zawiyah. Anak aku keadaan menangis memberitahu bahawa ada pelajar senior telah mengugutnya untuk datang ke bilik asrama beliau pada malam ini untuk menyelesaikan satu perkara yang aku kira sebagai satu ugutan yang tidak baik.

Kawan-kawan yang tinggal satu bilik dengan anak aku menasihatkan agar anak aku tidak balik ke bilik asrama dan pergi ke rumah Cikgu Zawiyah yang tinggal di rumah guru (dalam kawasan sekolah) dan maklumkan kepada beliau dan aku berkenaan dengan ugutan tersebut.

Anak aku menerangkan kejadian berlaku berpunca apabila anak aku yang ingin menggosok baju sekolahnya yang mana seterika di aras 2 bilik asrama beliau rosak, lalu menggunakan seterika di aras 3. Apabila "turn" beliau telah sampai, tidak semena-mena seorang pelajar senior dengan angkuhnya cuba memotong "que" dan menimbulkan provokasi mulut dan mengeluarkan kata-kata yang tidak elok terhadap anak aku.

Disebabkan tidak tahan dengan kata-katanya, anak aku membalas kata-kata beliau. Ianya berlanjutan sehingga pelajar senior tersebut mengugut untuk datang ke bilik asrama anak aku dengan "geng-geng" pada sebelah malam.

Sebelum itu, pelajar yang sama juga telah pernah mengugut anak aku pada tahun lepas dengan membawa sekumpulan pelajar senior ke kelas (semasa anak aku tiada di kelasnya) kerana insiden menegur pelajar tersebut memotong barisan semasa mengambil makanan di Dewan Makan asrama. Ianya telah diselesaikan apabila aku terus melapurkan kepada Guru Kelas, Ustaz Fatthul dan pelajar tersebut telah diberikan kaunseling oleh pihak sekolah.

Aku bertambah bimbang ekoran beberapa insiden pelajar sekolah (sepertimana yang dilapurkan oleh media) yang membuli pelajar lain dan menyebabkan pelajar tersebut menghadapi suffer yang berpanjangan. Geram juga memang ada...nak aje aku jumpa pelajar tersebut dan keluarganya. Yea...lah, sekolah bukannya tempat nak buli membuli orang. Sekolah kan ke tempat untuk menimba ilmu? Aku dulupun duduk asrama juga, tapi taklah kena ugutan macam ini.

Aku terus menghubungi YDP PIBG Ustaz Man dan memaklumkan kejadian ini yang kebetulan baru pulang dari SMK Seri Bentong kerana menghadiri majlis berbuka puasa dengan Pegawai dari Jabatan Pelajaran dan pihak sekolah. Aku meminta YDP untuk segera mengambil tindakan kerana apa yang aku bimbangkan adalah keselamatan anak aku pada malam itu.

"Ustaz, saya tidak mengatakan yang anak saya betul, cuma apa yang saya mahu agar pihak sekolah dan PIBG tidak memandang ringan kejadian seperti ini", tegas aku.

Saya minta tindakan segera diambil agar kejadian buruk tidak berlaku", tambah aku lagi.

"Baik, saya akan maklumkan kepada warden dan Pengetua untuk mengambil tindakan. Lagipun Pengetua masih berada di asrama sekolah", jawab YDP.

Disamping itu aku juga telah maklumkan perkara ini kepada Ustaz Azhar, Warden Asrama sekolah. Beliau juga berjanji akan mengambil tindakan segera. Namun rasa tak sedap hati masih menyelubungi fikiran aku, lantas aku menghubungi pula Pengetua sekolah iaitu Tuan Hj Abd. Rahim.

"Usah bimbang, saya akan uruskan dan panggil pelajar yang terlibat di dalam insiden tersebut pada malam ini juga", kata Pengetua.

"Apa-apa hal, saya akan maklumkan kepada encik pada malam ini juga", tambah Pengetua.

"Tapi, Tuan Haji, saya bimbang keselamatan anak saya, dan saya bercadang untuk datang ke asrama sekolah pada malam ini juga", kata aku.

"Tak apa...tak usah lah datang malam-malam. Nanti saya bimbang, awak pula yang ditimpa susah sebab nak datang dari jauh...takut apa-apa hal di tengah jalan", nasihat Pengetua.

"Jangan bimbang, saya akan uruskan dan kalau perlu kita akan tempatkan seorang warden untuk mengawasi pada malam ini", kata Pengetua menyakinkan aku agar tidak datang ke sekolah pada malam ini.

Tapat Jam 11:15 malam, Pengetua menelefon aku menyatakan bahawa beliau telah selesai menyoal siasat dan memberi amaran kepada pelajar yang terlibat agar tidak melakukan perkara-perkara yang boleh menyebabkan beliau boleh diambil tindakan termasuk buang sekolah. Memandangkan beliau akan menduduki peperiksaan PMR pada tahun ini, maka sekiranya ini berlaku, masa depannya akan turut terjejas. Kepada anak aku juga Pengetua telah menasihati agar lebih berhati-hati dan tidak melayani sebarang provokasi dari pelajar lain. Sekiranya ada masalah, beliau diminta terus melapurkan kepada Warden sekolah.

Selepas itu aku terus memberitahu kepada YDP bahawa kes buli terhadap anak aku telah selesai. Dan aku juga maklumkan kepada YDP bahawa aku memang berhajat untuk berjumpa dengannya untuk membincangkan beberapa perkara berkenaan dengan banyak isu-isu pelajar dan untuk meningkatkan prestasi pelajar sekolah.

Rasa kesal juga kerana aku tolak pencalonan sebagai AJK PIBG sekolah dalam pemilihan PIBG pada bulan Jun 2007 yang lalu. Kalau tak, rasanya banyak perkara yang aku nak ketengahkan kepada pihak sekolah berkenaan dengan idea-idea aku, akan dapat dilaksanakan untuk kemajuan anak-anak di SMK Seri Bentong ini. Aku tolak sebab masalah perhubungan. Sukar rasanya untuk hadiri mesyuarat memandangkan aku tinggal di Puchong yang jaraknya 120KM dari sekolah tersebut. InsyaAllah, kalau aku masih lagi dicalonkan pada sessi tahun depan, pasti aku tak akan tolak. Aku perlu korbankan masa,tenaga dan wang ringgit untuk mengembeling usaha bersama PIBG untuk kemajuan anak-anak di SMK Seri Bentong.

Apa yang aku dapat katakan, kepada para ibubapa agar dapat mengambil berat perihal anak-anak mereka yang bersekolah terutama sekolah berasrama.
  • Jangan biarkan setiap aduan berkenaan kes buli, walau sekecil mana sekalipun. Yang kecil itulah akan menjadi besar sekira tidak ditangani dengan segera.
  • Jangan takut atau segan untuk melapurkan kejadian buli kepada Warden, Guru, Pengetua ataupun PIBG.
  • Nasihatilah anak-anak agar sentiasa memelihara perhubungan sesama mereka agar tidak berlaku sebarang pertelingkahan mulut yang akhirnya akan mudah menimbulkan provokasi oleh pihak ketiga.
  • Sentiasalah berdampingan dengan Warden, Guru, Pengetua dan PIBG agar setiap maklumat sampai kepada mereka untuk di ambil tindakan yang sewajarnya.
  • Anak-anak perlu dibimbing dengan sewajarnya agar tidak melakukan buli yang akhir akan melanjutkan keperibadian mereka apabila telah tamat persekolahan. Menurut kajian oleh Presiden Persatuan Psikologi Malaysia, Prof. Datin Dr. Noran Fauziah Yaakob, menangani masalah buli tidak boleh dengan cara toleransi tetapi perlu tegas kerana kajian menunjukkan mereka yang terlibat dalam kes ini berpotensi terlibat dalam kegiatan jenayah apabila dewasa kelak.

    Katanya, kajian menunjukkan mereka yang terlibat dalam kegiatan buli semasa di bangku sekolah akhirnya menjadi seorang dewasa yang terlibat dalam kes jenayah, merogol dan mendera isteri.

    "Apa yang kita lakukan ialah untuk menyelamatkan pelajar dari cenderung ke arah perbuatan tersebut ketika dewasa kelak,'' tegas beliau.

    Ditanya mengenai kejadian buli yang kerap berlaku di sekolah berasrama penuh beliau berkata, ia sebenarnya telah menjadi budaya dalam kalangan pelajar sekolah sedemikian.
Anak-anak ibarat kain putih. Terpulanglah kepada kita untuk mencorakkannya. Kalau kita ingin anak kita jadi baik atau cerdik atau sebaliknya, terpulanglah kepada kita untuk melakukannya.

Wassalam
Mamat Chokia

No comments: