Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Sunday, September 16, 2007

Jemput Kawan Berbuka Puasa




Semalam 15 September 2007 bersamaan dengan 3 Ramadhan 1428H, aku menjemput kawan-kawan sekerja untuk berbuka puasa di rumah aku di Puchong.

Suwaya nak sangat merasa roti canai yang aku buat, almaklumlah dia sekarang ni tengah berbadan dua. InsyaAllah anak ketiga tu...Kira mengidam la pulak tu. Rasanya dah dekat 1 bulan iaitu sebelum Ramadhan lagi dia dah pesan nak makan roti canai. Cuma tak berkesempatan masa untuk aturkannya.

Kebetulan anak sulung aku yang tinggal di asrama pulang pada minggu ini, jadi aku jemputlah Suwaya dan suami (serta 2 anak lelakinya) serta Kamariah, Zaza dan seorang lagi kawannya tu (aku tak tau namanya) untuk berbuka puasa di rumah aku.

Lepas solat Zohor, aku mula uli tepung untuk dibuat roti canai sekitar jam 3 petang tu.
"Sal, sekilo tepung, cukup kot?", aku bertanya kepada isteri aku.
"Boleh la tu bang, dapat 21 atau 22 keping dah kira OK tu", balas isteriku

Jam 4 petang, aku siap menguli tepung dan terus membuat "bulat". Biasanya isteri aku memang cukup gemar buat "bulat", so bab ni aku panggil dia seperti kebiasaan. Anak-anak aku, pun sama nak join buat bulat. Takut spoil, aku bagi sorang sikit buat main-main. Alhamdulillah, dapat 21 keping macam kebiasaannya. Bab resepi nie, aku tak leh kasi tahu, sebab aku menuntut kat bapa mertua aku yang tinggal di Raub. Kalau kekawan nak tau jugak, kenalah datang datang rumah aku, baru boleh aku beritahu resepinya.

Manakala isteri aku pulak buat mee goreng kering. Favourite aku tu...aspecially kalau mee goreng mamak, lagi "kaw" punya. Sambil tu isteri aku juga turut order kueh sesikit kat Kak Ana (jiran sebelah) yang berniaga di Bazaar Ramadhan. Dia kira terror jugak bab-bab memasak nie.


Masa berbuka tu, aku tengok Suwaya makan 2 roti canai, sedap la tu...Tapi Zaza pulak nampak malu-malu, last-last aku tengok dia yang paling akhir ambil roti canai keduanya itu. Kamariah, aku tak perasan pulak dia makan berapa, rasanya dua keping jugak kot? Anak-anak aku, biasalah, memang seorang dua keping roti canai.

Disamping itu kami sama-sama menjamu kuih dan buah-buahan yang dibawa kawan-kawan aku tu.

Lepas berbuka dan solat Maghrib, kami berbual-bual seketika. Lepas tu, lebih kurang jam 8:45 malam, semua tetamu aku mula minta diri untuk pulang ke rumah masing-masing. Gembira rasanya dapat menyediakan juadah berbuka puasa untuk kawan-kawan walaupun pada hari tu aku agak "rushing" sedikit kerana mencari bateri kereta serata tempat.

Aku harap, lain hari di masa yang sama aku dapat menyediakan juada berbuka puasa untuk kawan-kawan yang lain pulak. Mudah-mudahan.

Wassalam
Mamat Chokia

No comments: