Pengunjung digalakkan menggunakan browser Mozilla Firefox untuk paparan yang lebih baik dan menghindarkan daripada adsense yang tidak diperlukan.

Monday, September 17, 2007

Cari-Cari Bateri Kereta




Harga bateri automotif meningkat antara 15 hingga 20 peratus berkuatkuasa 9 Ogos 2007 yang lalu, kali kedua dinaikkan dalam tempoh tidak sampai dua tahun berikutan peningkatan harga plumbum di pasaran dunia. Kenaikan harga tersebut membabitkan bateri semua jenama. Kali terakhir harga bateri dinaikkan sebanyak 15 peratus pada Mac tahun lalu.

Harga bateri naik disebabkan oleh kenaikan harga plumbum atau lead yang sangat drastik. Negara China sebagai pengeluar plumbum terbesar telah tidak dapat mengeluarkan cukup plumbum untuk permintaan dunia. Sehingga kini harga plumbum dipasaran telah naik sehingga hampir 50% dari tahun sebelumnya.


Kebetulan bateri kereta aku dah menunjukkan tanda-tanda nak "kong". Hari Sabtu lalu 15 September 2007, aku pergi le cari bateri kereta kat area USJ, tempat aku yang sama aku beli 3 tahun yang lalu. Rayau punya le rayau serata tempat untuk cari jenama yang sama aku pakai sekarang ni iaitu "Delkor" (Calcium Battery)- Bateri kering, Maintenance Free.

Dah lebih 10 kedai aku masuk, tapi bateri yang aku cari ni tak jugak jumpa. Ada satu tu aku jumpa, tapi terminal dia pulak tak ngam. Lagi satu tu pulak terminal dia besar. Pomen tu sarankan agar aku tukar "terminal head", kena potong wayar la tu...tak nak le aku.

Lepas tu, aku rayau kat SS25, Taman Sri Muda. Kat situ memang banyak kedai repair kereta. Tapi masih tak jumpa gak. Boleh kata semua kedai aku masuk, tapi tak de jugak. Nasib aku baik, nyaris-nyaris terkena dengan jenama yang seakan-akan sama iaitu "Delco"

Last-last, aku round sekali lagi kat USJ. Kali ini aku cuba kat USJ 14. Belakang Seven Eleven. Alhamdulillah, ada...jenama tu, banyak pulak tu...tension gila la pulak. Kalau tau, aku terus pergi kedai nie.

"Berapa nie taukeh?", tanya aku
"RM240", jawab taukeh cina tu.
"Kurang lagi tak boleh ke?, Saya pasang sendiri, ma...."

"Ayoo...bateri sudah naik woo...", balas taukeh cina tu sambil menunjukkan risalah kenaikan harga bateri.

"Bagi kurang la, sudah penat saya cari dari pagi tadi", ujar aku lagi.
"Okey..la...okey, RM230, paling last", kata taukeh cina tu.

"Kat kedai sana tu diaorang boleh bagi RM200", pintas aku.
"Mana....?, balas taukeh cina tu.
"Tu....kedai seberang sana, tapi Terminal Head dia besar", kata aku lagi.

"You pegi tanya dia, itu bateri bila punya, sudah lama tak jual lo...., Ini macam sayapun boleh bagi itu harga, apa?, kata taukeh cina tu lagi.

"Ini bateri, saya baru angkat semalam, you tengok tarikhnya",kata taukeh cina tu sambil menunjukkan tarikh bateri tu dikilangkan (bulan September 2007).

Memang aku tahu, bateri Delkor ni dikilangkan di Malaysia. Kilangnya terletak di Kota Kemuning,SS 31, Shah Alam.

"Betul jugak cakap taukeh cina tu", bisik aku sendirian.

Aku terfikir gak, kalau kedai lain boleh bagi murah sangat, mesti ada sebab. Kalau bateri dah tersimpan lama, mesti akan menyebabkan keupayaan (performance) akan berkurangan.

"Okey...okeylah.., saya angkat".

Aku dah malas nak fikir lagi. Nanti kalau tak beli, takut kereta aku tak boleh "start" pulak. Lagi akan menyusahkan aku nak beli di lain hari pulak.

Bukan apa, aku memang cari jenama Delkor ni pasal aku dah pakai selama 3 tahun tanpa ada apa-apa masalah. Malahan sampai sekarang masih lagi berfungsi, cuma terkadang ada masa-masa susah nak "start". Aku tengok kat indicator dah ada tanda-tanda nak expired. So, aku kena beli gak sebagai spare. Takut nanti, bila dah kong terus, tak ke susah..Walaupun jenama dari Korea (luar negara), tapi apa nak buat, bukan aku tak nak pakai Made In Malaysia, tapi kekadang tu jenama je buatan Malaysia, tapi cuma tampal label je, yang lain semuanya import dari luar. Lagipun aku tak nak ambil risiko asyik nak tukar bateri je dalam masa 1 atau 2 tahun.


Banyak pengajaran yang aku dapat pasal bateri semasa aku mencari-cari pada hari Sabtu lepas.

  • Bateri kering/basah, kalau dah lama tak terjual akan menyebabkan performance dia akan terjejas. Oleh itu, sebaik-baiknya bateri yang nak dibeli tu haruslah baru keluar kilang. Sure tahan lama punya.
  • Usah percaya sangat pada kempen-kempen taukeh kedai yang mengatakan bateri nie bagus, bateri tu tak bagus, sebab diaorang hanya nak melariskan jualan mereka aje. Yang penting, kita tahu yang mana satu pilhan kita, atau dari pengalaman kita yang lalu. Usah terpedaya dengan kempen diaorang. Macam aku, aku yakin dengan jenama Delkor ataupun Yokohama. Walaupun harganya agak mahal berbanding dengan jenama lain, tapi ketahanannya sampai 3 tahun. So, tak lah kita susah-susah nak ganti bateri setiap 1~2 tahun.
  • Sebaik-baiknya, cari bateri yang bersesuaian dengan kereta kita. Elakkan daripada potong wayar atau ubah posisi bateri kereta. Kalau dah potong wayar, kemudian sambung lain, mesti akan ada masalah jangkamasa panjang terutamanya cara diaorang clamp wire tu. Silap haribulan, akan ada sparking la pulak.
Dari tahun ke tahun, harga bateri semakin meningkat. Masalah utamanya adalah "plumbum". Kerajaan seharusnya melakukan sesuatu bagi mengekang harga untuk produk automotif ini daripada terus meningkat naik. Mesti ada yang boleh dilakukan. Kata orang nak seribu daya, tak nak macam-macam yang boleh didalihkan untuk menuding ke arah orang lain kesan daripada kenaikan harga barangan ini.

Wassalam
Mamat Chokia

No comments: